Het voelt alweer tijden geleden dat de crisis achter ons ligt. Maar dat dat ‘gevaar’ geweken is, wil niet zeggen dat er geen nieuwe – en wellicht grotere – uitdagingen op de loer liggen. Dagelijks ben ik met veel ondernemers in gesprek en mij valt op dat veel bedrijven zich opnieuw aan het 'uitvinden' zijn. “We zitten in een 'transitie'”, heet dat dan populair… Als ik vraag of de medewerkers dat zelf ook weten, blijft het vaak stil. Wanneer mensen – ogenschijnlijk – niet kunnen of niet willen veranderen, wordt de deur naar buiten vaak wagenwijd opengezet. En dat komt veelal neer op maar één ding: dweilen met de kraan open.

Je zou denken dat ik als directeur van een recruitmentorganisatie graag hoor dat bestaande medewerkers worden vervangen door nieuwe aanwas. Vanuit mijn eigen ervaring zie ik dit toch anders. Wil je een bedrijf veranderen, dan is de oplossing slechts zelden extern te zoeken. Het is cruciaal om juist je huidige mensen in beweging te krijgen. Lukt dit niet, dan is het 'nieuwe elan' binnen no time in dezelfde staat van overtuiging als je huidige populatie en is het inderdaad dweilen met de kraan open. Ondernemers zijn echter vaak oplossingsgericht en gaan direct over tot actie. Ze hebben de uitkomst van de verandering al helder op hun netvlies staan. Ze realiseren zich echter te weinig dat de rest van de organisatie dit hele proces nog moet doormaken en staan onvoldoende stil bij de inrichting: het ‘hoe’. De grootste winst in het succesvol veranderen van je bedrijf, valt of staat met communicatie. Jouw communicatie als ondernemer welteverstaan…

Wil je een bedrijf veranderen, dan is de oplossing slechts zelden extern te zoeken. Het is cruciaal om juist je huidige mensen in beweging te krijgen.

Begin bij het begin: ‘waarom’

Als Personato zijnde hebben we de afgelopen jaren ook een stevige transitie meegemaakt. Ik weet dus waar ik over praat. Medio 2016 kwamen we tot inzicht dat het écht anders moest. We deden veel op onderbuikgevoel én ondernemerschap. Dat laatste wil je niet kwijt, maar dat eerste hoeft niet altijd juist te zijn. Daarnaast hadden we ieder jaar te maken met relatief veel verloop, wat snel van tafel werd geveegd onder de noemer 'dat is nu eenmaal inherent aan onze business'. Dit laatste is wel het vertrekpunt geweest van onze transformatie, want hier namen we geen genoegen meer mee. Dit in combinatie met de verandering naar een 'slimme organisatie' waar data ons helpt de juiste keuzes te maken. Alles voor iedereen inzichtelijk en transparant… Na investeringen in business intelligence en big data stond het geraamte klaar. Ik kan jullie vertellen: dit klinkt leuk op papier, maar als je mensen hier niet achter staan en het als een bedreiging zien, heeft het geen enkele kans van slagen. Daarom hebben we tijdens de transitie veel aandacht besteed aan het ‘waarom’:

  • Waarom moeten we dit doen?
  • Wat hebben wij hieraan?
  • En nog veel belangrijker: wat hebben onze klanten hieraan?
  • Wat gebeurt er als we dit niet doen?
  • Wat is de consequentie?

Door deze vragen en de antwoorden erop veelvuldig te delen met alle medewerkers, van consultants tot marketing en office management, maakten we de verandering tastbaar voor iedereen. Zo creëerden we draagvlak voor onze gezamenlijke uitdaging.

Download ook onze whitepaper

Voel jij ook de druk van je collega’s en lig je wel eens wakker van je werk? Ben je het beu om een groot deel van je tijd te besteden aan het tevergeefs zoeken naar medewerkers, terwijl je eigenlijke taken blijven liggen?

Naar de whitepaper >

Next step: het ‘hoe’

Wanneer je eenmaal draagvlak hebt voor je waarom (en geloof me, dat gaat niet over één nacht ijs), is het veel gemakkelijker om te kijken naar het hoe. Hoe gaan we dit aanpakken? Wie hebben we hiervoor nodig? Welke mensen willen én kunnen meedenken over de hoe? Kan dit met de huidige mensen of moeten we alsnog nieuwe aanwas werven? Het antwoord op deze vragen hebben we niet enkel beantwoord vanuit onze directiekamer. We hebben de medewerkers actief betrokken bij dit proces. Wij geven de bestemming aan, zij komen met ideeën over welke weg we hierin kunnen bewandelen. Nu, ruim anderhalf jaar later, durf ik met trots terug te kijken op onze ‘transitie’ gedurende de afgelopen periode. Natuurlijk, we hebben nog voldoende stappen te maken, maar de eerste grote slagen zijn gemaakt. Iedere dag beter willen worden en samen groeien, staan hierin centraal. Mét onze mensen én onze relaties.

Wanneer je eenmaal draagvlak hebt voor je waarom (en dat gaat niet over één nacht ijs), is het veel gemakkelijker om te kijken naar het hoe.

Een beter bedrijf begint bij jezelf

Zit jouw bedrijf ook ‘in transitie’ en sta je op het punt afscheid te nemen van je bestaande medewerkers? Doe dan eerst de check: willen en kunnen ze echt niet veranderen, of ligt de basis misschien wel bij jezelf? Wanneer je het antwoord op de laatste vraag scherp voor ogen hebt, helpen de volgende belangrijkste leerpunten vanuit mijn eigen ervaring je wellicht om die juiste basis te leggen:

  1. Communiceer het waarom
  2. Betrek de juiste mensen bij de hoe
  3. Maak de wat tastbaar op ieder niveau
  4. Geef het goede voorbeeld
  5. Herhaal, herhaal, herhaal!
  6. Keep calm en geef het de tijd. Rome is ook niet in een dag gebouwd ;)

Misschien vind je dit ook interessant?

Whitepaper

Whitepaper: Ik ben toch geen recruiter?!

  • Personato
  • 14 augustus 2018
Blog

Succesvol recruitment? Begin bij de basis!

  • Maud
  • 30 augustus 2018