De regio Noord-Limburg staat voor een uitdaging. We barsten van het technisch talent, maar zien deze slimme koppen allemaal vertrekken naar grootstedelijke gebieden en de randstad. Hoe kan het dat mensen liever anderhalf uur in de auto zitten voor hun werk in plaats van een mooie baan te zoeken bij hen om de hoek? Zijn bedrijven in andere regio’s zoveel interessanter? Zijn de arbeidsvoorwaarden beter? Of moeten we de oorzaak in heel andere hoek zoeken?

"Hoe kan het dat mensen liever anderhalf uur in de auto zitten voor hun werk in plaats van een mooie baan te zoeken bij hen om de hoek?"

Onze klantenportefeuille bestaat voor een belangrijk deel uit technische bedrijven uit de regio. En allemaal hebben ze één ding gemeen: ze hebben grote moeite met het vinden van technisch talent. Ik zie hiervoor verschillende oorzaken. De belangrijkste: bedrijven zijn onzichtbaar.

Als gastdocent op de Fontys Internationale Hogeschool in Venlo bereid ik technische HBO-studenten voor op hun eerste carrièrestap na het behalen van hun Bachelor in Werktuigbouwkunde, Industrieel Product Ontwerp of Mechatronica. Tijdens de voorstelronde vraag ik de studenten: ‘Bij welk bedrijf zou jij graag je carrière willen starten?’. In de basis worden twee soorten bedrijven veel genoemd: enerzijds zijn er de studenten die erg gecharmeerd zijn van de grote multinationals zoals ASML, Philips en DAF. Behalve een aansprekende naam, staan deze bedrijven bekend om hun uitstekende carrièreperspectieven en niet te vergeten een uitstekend pakket aan arbeidsvoorwaarden. Anderzijds is er de groep studenten die met name geïnteresseerd zijn in kleine startups. Bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuw en innovatief product. Vaak gerund door jonge, technische ondernemers die de wereld willen veranderen.

Het beeld dat studenten hebben van potentiële werkgevers, wordt vaak bepaald door de moderne tech-bedrijven met een hip kantoor. Daar waar een trap is vervangen door een glijbaan, met cocons waarin je een middagdutje kunt doen en waar je via Skype kunt vergaderen. De grote overeenkomst: het overgrote deel hiervan is niet in Noord Limburg gevestigd. En dus vertrekken onze technische professionals naar een andere regio terwijl er hier voldoende arbeidsplaatsen zijn.

Doorslaggevende factor

Maar waarom zijn we als regio dan niet in staat dit talent aan ons te binden? Mijn conclusie is dat arbeidsvoorwaarden of interesses níet de doorslag geven bij de keuze voor een werkgever. Mensen kiezen vaak voor het bekende, ze kiezen voor de meest voor de hand liggende optie. Voor bedrijven die zichzelf proactief profileren richting potentiele nieuwe werknemers. Dit zijn bedrijven die hun marketingbudget niet alleen inzetten om een product of dienst te verkopen, maar juist ook om talent aan te trekken. Bedrijven die inzien dat er zonder het juiste talent geen nieuwe producten worden ontwikkeld, niet wordt geproduceerd en ook niet wordt verkocht. Het valt mij op dat wij, als regio, achterlopen als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. We erkennen de problematiek wel, maar hebben de oplossing nog niet – of denken deze niet te hebben.

"Het valt mij op dat wij, als regio, achterlopen als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. We erkennen de problematiek wel, maar hebben de oplossing nog niet – of denken deze niet te hebben."

Laat je zien!

Bedrijven in de regio Noord-Limburg doen er dus te weinig aan om op het netvlies van hun doelgroep – het technisch talent – te komen. We moeten de hand dus vooral in eigen boezem steken. Maar, niet gevreesd, de oplossing is vrij eenvoudig. Want we hebben alle ingrediënten in huis om een aantrekkelijke regio te zijn voor technische professionals, we vergeten het alleen te communiceren. We zouden samen moeten optrekken om hoogopgeleide technische jongens en meiden te laten zien wat voor mooie bedrijven we hebben, hier op steenworp afstand van hun woonplaats. Laat ze zien dat het niet nodig is om anderhalf uur in de auto te zitten voor een mooie baan. We hebben prachtige maakbedrijven in onze regio, bedrijven die producten maken voor de meest aansprekende automerken, bedrijven die baanbrekende nieuwe technologieën ontwikkelen voor de agrarische sector en bedrijven die al jarenlang internationaal marktleider zijn op het gebied van voedselverwerking. Maar wie zich niet laat zien, zal zeker niet gevonden worden.

En dus doe ik hierbij een oproep aan alle maakbedrijven in Noord-Limburg: Kom in actie! Laat niet al ons technische talent vertrekken naar een andere regio. Laten we als collectief optreden om het werkgeversimago van de regio Noord-Limburg te verbeteren.

Hoe? Dat is de vraag die ik jullie, beste maakbedrijven in Noord-Limburg, stel. Verras me met een mailtje, ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeën!

Techno Valley Magazine

Bovenstaande blog is onlangs verschenen in Techno Valley Magazine, een uitgave van Techno Valley Limburg. Techno Valley is opgericht eind 2013 om de belangen van de hightech maakbedrijven in noord- en midden-Limburg te behartigen en om samenwerking te stimuleren.

 

Lees ook:

Whitepaper

Whitepaper: Ik ben toch geen recruiter?!

  • Personato
  • 14 augustus 2018
Blog

Is talent eigenlijk wel echt zo schaars?

  • Inge de Fost
  • 15 augustus 2018