Nieuwsbrief

Inschrijven bij Personato

Direct inschrijven

Het duurt maar 1 minuut!

icon-accept Eenvoudig vacatures bekijken, opslaan en direct solliciteren.
icon-accept Je wordt door onze consultants benaderd bij een passende vacature.
icon-accept Je hebt de mogelijkheid de nieuwste vacatures te ontvangen via email.
   

Nieuws

BLOG: Een brief aan de High Potential…

De financiële dienstverlening is een branche die constant in beweging is. Aan de ene kant wordt advies vereenvoudigd, omdat steeds meer zaken gedigitaliseerd worden. Anderzijds wordt advies complexer; van puur hypotheekadvies naar financiële planning en de toegevoegde waarde in een hypotheektraject in plaats van alleen de levering van een hypotheekproduct. Dit vraagt om andere capaciteiten en eigenschappen van een adviseur. Ben jij de adviseur van de toekomst?

Personato nieuws. Een brief aan de high potentials.

Steeds meer organisaties leggen de afgelopen periode de vraag om een hypotheekadviseur of financieel planner bij Personato neer. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De huidige mensen kunnen niet mee in de nieuwe werkwijze van de organisatie, er wordt uitgebreid omdat het bedrijf groeiende is of er wordt geanticipeerd op de lage rente en het gaat misschien puur om een tijdelijke piek. Hoe je het ook wendt of keert; er is veel vraag naar goede hypotheekadviseurs. Deze vraag komt van heel diverse organisaties. Franchise organisaties, grote bancaire spelers, tussenpersonen en bijvoorbeeld start ups. Verschillende organisaties vragen verschillende mensen, maar toch vragen ze allemaal: De High Potential

Maar wie is nu die High Potential en waar vinden wij die?

De echte High Potential op het gebied van hypotheekadvies is naar mijn idee iemand met een grote mate aan empathisch vermogen, een commerciële instelling die hem resultaat gedreven maakt en tot slot een hoge mate van integriteit, want het is natuurlijk van essentieel belang dat er een voor de klant juist en betrouwbaar advies komt te liggen.

Naast bovenstaande moet de High Potential hypotheekadviseur voor veel organisaties iemand zijn die makkelijk contact legt en het leuk vindt om te netwerken. Je creëert je eigen kennissenkring en daarmee wordt praktisch automatisch je agenda gevuld.

Wellicht sta je aan het begin van je carrière en heb je nu twee jaar ervaring op een interne functie. Als je de stap naar buiten wil maken zijn dit wat mij betreft zaken die jou enorm aan moeten trekken om deze ambitie waar te maken. Heb je al veel ervaring als hypotheekadviseur dan ben je de High Potential als je bovenstaande al doet of als je hierin mee wil veranderen.

Mijn advies aan de High Potential, zowel junior als senior, luidt in ieder geval: “Ga koffie drinken met mensen uit je netwerk, ga je oriënteren, want dit is het moment dat de markt sterk in beweging is en bij alle soorten organisaties in de branche mogelijkheden liggen. Pak dat moment! En hey, als je dan toch met iedereen koffie gaat drinken, maak dan ook eens kennis met mij; wie weet wat wij voor elkaar kunnen betekenen!”

De voor- en nadelen van thuiswerken

Je zou het wellicht niet verwachten, maar (de mogelijkheid tot) thuiswerken is anno 2017 nog steeds geen vanzelfsprekendheid voor de gemiddelde Nederlandse werknemer. Terwijl het alleen maar voordelen kent. Toch? Als je het goed aanpakt wel, maar het succes staat of valt bij ijzersterke discipline, vertrouwen en het managen van verwachtingen.

Personato nieuws. De voor-en nadelen van thuiswerken

Voordelen van thuiswerken voor de werknemer

Thuiswerken kent een aantal obvious voordelen voor de werknemer: je bent minder tijd kwijt aan reizen (dus meer vrije tijd), je kunt je tijd zelf indelen en je wordt niet ‘gestoord’ door collega’s. Maar ook maatschappelijk brengt het veel goeds; het kelderende woon-werkverkeer zorgt voor minder schadelijke uitstoot, je doet iets aan het fileprobleem en mensen kunnen weer gewoon zitten in de trein.

Voordelen van thuiswerken voor de werkgever

Degene die er echter de grootste voordelen aan overhoudt, is de werkgever! Thuiswerkers blijken (uit onderzoek van Stanford University) 13% productiever te zijn dan hun collega’s op kantoor. Thuiswerkers beginnen in de regel vroeger, nemen een stuk minder pauze en halen uiteindelijk meer voldoening uit hun werk. Tevens blijkt het verloop bij mensen die de mogelijkheid hebben thuis te werken lager dan werknemers die deze arbeidsvoorwaarde niet hebben.

Nadelen van thuiswerken

Maar je voelt het addertje al... Het is natuurlijk niet enkel en alleen walhalla. Voor personen die hun energie halen uit hun collega’s, werkt het een stuk minder goed. Deze personen gedijen in de dynamiek van een kantoor en zijn in hun prestaties mede afhankelijk van de inspiratie die ze van andere mensen krijgen.

Een ander nadeel van thuiswerken is dat thuiswerkers minder snel promotie maken. Extra meters worden niet gezien, extra inspanningen onderbelicht. Bovendien wordt je als thuiswerker bij het niet behalen van een deadline hier harder voor aangepakt. Je werkgever mist immers controle over jou werk. En dit laatste zorgt in de praktijk nog voor de meeste weerstand. Managers en leidinggevenden houden graag een vinger aan de pols, willen binnen kunnen vallen: ze willen controle. En zo komen we op de sleutelwoorden voor het laten slagen van thuiswerken: vertrouwen en communicatie.

Hoe laat je thuiswerken slagen?

Vertrouwen is noodzakelijk. Als werknemer moet je de discipline hebben dat je je ook echt met je werk bezighoudt, en als werkgever moet je erin geloven dat je werknemer zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Hierbij is duidelijk en constant blijven communiceren over de voortgang essentieel. Wanneer je hier een goede modus in vindt, kan het in de praktijk alleen maar voordelen opleveren.

10 tips om je voor te bereiden op je eerste werkdag

Een nieuwe baan is altijd spannend, zeker de eerste dag! De kans is groot dat je een beetje nerveus bent, vergelijkbaar met de eerste schooldag kriebels die je vroeger had. Gelukkig kun je je heel goed op je eerste werkdag voorbereiden.

Personato nieuws. 10 tips om je voor te bereiden op je eerste werkdag

1. Ga op tijd naar bed
Focus je de laatste avond voordat je aan je nieuwe baan begint op je eerste werkdag. Ga niet sporten of wat drinken met vrienden. Neem een douche, leg de kleding die je de volgende dag aan wilt klaar, controleer of alles in je tas zit en ga op tijd naar bed. Zorg ervoor dat je alert en vol energie op bij je nieuwe werkgever verschijnt. Klaar om een geweldige eerste indruk te maken!

2. Kleed je op passende wijze
De eerste dag is niet de juiste dag om te vragen naar de kledingstijl op het werk. Houd het conservatief totdat je de kans hebt gehad om rond te kijken. Iets wat te strak, te kort en te laag is, is sowieso niet goed. Bedek tatoeages en piercings als je niet zeker weet of je nieuwe werkgever hier oké mee is.

3. Zorg ervoor dat je iets te eten bij je hebt
De kans is groot dat er een lunch voor je wordt geregeld of dat je in de bedrijfskantine een lunch kan kopen. Is dat niet het geval, dan heb je een probleem als je zelf geen eten bij je hebt. Neem dus voor de zekerheid wat mee. Zorg ook voor een snack, bijvoorbeeld een mueslireep, zodat je in de middag wat kunt eten als je energie nodig hebt.

4. Ga op tijd van huis
Als je de route naar je werk nog niet in de drukke ochtendspits hebt meegemaakt, calculeer dan wat extra reistijd in. Het kan zijn dat je in de file terechtkomt of dat je vertraging oploopt in het openbaar vervoer. Begin je niet morgen aan je nieuwe baan? Ga dan een keer vroeg uit bed en doe alsof je naar je werk moet, dan weet je hoeveel tijd je kwijt bent aan reizen. Zorg ervoor dat je de alternatieve routes ook weet. Het belangrijkste van alles: zorg ervoor dat je kalm, koel en vol vertrouwen arriveert – niet vijf minuten te laat, verkreukeld en volledig gestrest.

5. Stel jezelf voor aan je collega’s
Waarschijnlijk stelt jouw leidinggevende je aan je collega’s voor. Gebeurt dit niet? Wacht dan niet tot jouw nieuwe collega’s naar jou toekomen om kennis te maken, maar toon je zelfvertrouwen door een hand naar hen uit te steken en je voor- én achternaam te noemen.

6. Vermijd sterk geurende etenswaren
De eerste dagen wil je natuurlijk een goede indruk maken. Je zal veel nieuwe mensen leren kennen en frisse adem is dan wel zo fijn. Vermijd sterk geurende etenswaren en zorg ervoor dat je mintjes in je tas hebt zitten.

7. Houd je werkplek netjes en professioneel
Ga niet op de eerste werkdag je werkplek decoreren met planten en foto’s. Houd het netjes en professioneel. Misschien voel je je nog niet zo op je plek aan een kaal bureau, maar geef jezelf eerst de kans om je collega’s te leren kennen en te wennen, zonder dat je meteen een ‘comfort-zone’ van je werkplek maakt waarin je jezelf afzondert.

8. Blijf neutraal, laat je niet beïnvloeden door roddels
Geroddeld wordt er overal, ook op het werk. Als nieuwe collega’s je proberen te beïnvloeden door je, ‘behulpzaam als ze zijn’, te waarschuwen voor een andere collega, blijf dan neutraal.

9. Praat niet over je vorige banen of werkgevers
Een nieuwe baan, een frisse start. Praat niet over je vorige banen of werkgevers en als het toch ter sprake komt, blijf positief. Zorg ervoor dat je open-minded bent: het kan zijn dat dingen hier anders worden gedaan dan je gewend bent. Leer eerst hoe men verwacht dat jij je taken uitvoert en ga niet meteen vertellen hoe dingen anders kunnen.

10. Houd je hoofd koel
Een eerste dag kan overweldigend zijn. Misschien komt er even teveel op je af of je bruist juist van de energie. In beide gevallen: houd je hoofd koel. Je bent een professional, gedraag je daar ook naar. Je wilt niet de indruk wekken dat deze baan niet aan kan of dat je een hyperactieve stuiterbal bent. Laat zien dat je enthousiast bent, stel je open, focus en blijf altijd professioneel.

De eerste dag kan de toon zetten voor de werkervaring die je gaat opdoen. Je hoeft niet angstig of nerveus te zijn en je hoeft ook echt niet alles te weten zodra je binnenstapt. Neem wel de tijd om je voor te bereiden, doe wat research, arriveer op tijd, stel vragen, glimlach en geniet van je eerste dag.

 

Bron: jobbird.nl

5 signalen dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging – onze ervaringen

Iedereen heeft weleens een baaldag en geen zin om naar het werk te gaan. Geen paniek dus. Overheersen deze dagen echter, dan is het wellicht tijd om je keuzes te herzien. Je brengt per slot van rekening tenminste een derde deel van je leven door op je werk. Zou zonde zijn als je niet van deze tijd geniet.

Lees meer...

Hoe houd jij je handen tijdens een sollicitatiegesprek?

Lichaamstaal effectief toepassen tijdens een sollicitatiegesprek is belangrijker dan je wellicht zou denken. Onbewust maak je, vooral met je handen, bewegingen die afleidend kunnen werken. Wij helpen je graag een handje met onderstaande tips.

Lees meer...

Arbeidsmarkt blijken belangrijk thema voor stemmers

wat is jouw vak

Maar liefst 48 procent laat zijn of haar stemkeuze beïnvloeden door de plannen van de politieke partijen m.b.t. van de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit recent onderzoek van Indeed i.s.m. Team Vier. De reden hiervoor is de perceptie van 55% van de respondenten dat de politiek de huidige problemen op de arbeidsmarkt niet serieus neemt. Hierbij is het wel opvallend dat 42% van de stemgerechtigden de inhoud van de verziekingsprogramma’s inzake dit onderwerp niet kennen.

Lees meer...

Tip: Like onze Facebook provincie vacature communities!

Volg de nieuwste vacatures in Limburg, Noord-Brabant en Gelder, en het laatste nieuws over de (lokale) arbeidsmarkt. Lekker makkelijk in je eigen Facebook timeline.

Lees meer...

Carrièretips waar je écht iets aan hebt

De normale ‘lijstjes’ met carrièretips bevatten vaak veel clichés. En je kunt ook niet ontkennen dat ‘doe gewoon wat je leuk vindt’ en ‘wees een teamplayer’ geen goede carrièretips zijn. Maar het zijn vaak andere details die je carrière maken in een bedrijf.

Lees meer...

Apps die jouw werkdag efficiënter maken

Waar de telefoon op de werkvloer door sommigen als belangrijke bron van afleiding wordt gezien, denken wij hier bij Personato toch net iets anders over. Even los van de social apps als Facebook en Instagram, die als tussendoortje natuurlijk ook je brein even ‘rust’ geven van het werk, zijn er een aantal apps op de markt die jouw werkdag een stuk efficiënter kunnen maken.

Lees meer...

© 2017 Personato Werving en Selectie Design, realisatie en hosting: Emixion®
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten