Nieuwsbrief

Inschrijven bij Personato

Direct inschrijven

Het duurt maar 1 minuut!

icon-accept Eenvoudig vacatures bekijken, opslaan en direct solliciteren.
icon-accept Je wordt door onze consultants benaderd bij een passende vacature.
icon-accept Je hebt de mogelijkheid de nieuwste vacatures te ontvangen via email.
   

Data, data en nog meer data!

Dat data een enorme impact op ons leven heeft is op zich niks nieuws. Je kunt op een willekeurig moment een willekeurige nieuwspagina openen of je ziet daar ergens onder het technologie kopje het woord data staan. Door veel te lezen op websites als Emerce.nl probeer ik een beetje op de hoogte te blijven van wat er speelt in deze wereld. Zelf heb ik Small Business & Retail Management gestudeerd en het thema ‘data’ kwam niet overdreven veel aan bod tijdens mijn studie. Toen ik las over het Retail and Brands Festival met verschillende aansprekende namen was ik wel benieuwd hoe de grote retailers om gaan met dergelijke thema’s. Wat gaat er op het gebied van data gebeuren in retail en wat is het gevolg voor de instroom van nieuw personeel?

bigstock 205751710

 Tijdens het inspirerende Retail and Brands Festival op een mooie locatie in Utrecht gaven enkele van Nederlands grootste retailers een kijkje in de keuken. Naast de gevestigde retailers als Bol.com, HEMA, de Bijenkorf en Van Haren Schoenmode was er ook ruimte voor de zogeheten ‘Retail Rookies’ en andere innovatieve organisaties. Ieder van de negen Retail Rookies kreeg twee minuten om de vierkoppige jury te overtuigen van hun concept. Het doel: uitgeroepen worden tot ‘Retail Rookie of the Year’. Het was mooi om te zien hoe deze jonge ondernemers, sommige ietwat zenuwachtig maar vol passie, vertelden over hun bedrijf.  Beer in a Box (https://www.beerinabox.nl/), JPA (http://www.pizza-automaat.nl/) en de uiteindelijke winnaar Charlie Temple (https://www.charlietemple.nl/) waren voor mij de uitschieters (zeker een websitebezoekje waard!). Wat opvalt is dat ook voor deze Retail Rookies data in veel gevallen leading . Zo stelt Beer in a Box een persoonlijk pakket samen op basis van de door jouw aangegeven smaken die je lekker vindt.

Als Recruitment Consultant Marketing & E-Commerce heb ik veel te maken met retailers. Zo werken wij onder andere voor Coop Supermarkten, Swiss Sense en Van Tilburg Mode & Sport. Daar zien wij de laatste jaren al een behoorlijke verschuiving qua type functies. Waar voorheen een generalistische Online Marketeer verantwoordelijk was voor alle facetten van Online Marketing, zie je nu organisaties met een grote marketingafdeling inzetten op specialismen als SEO, SEA of CRM. Dat is op zich niets nieuws, maar het bied zeker perspectief voor de arbeidsmarkt. Op het Retail and Brands Festival werd door verschillende retailers verteld dat zij erg veel waardevolle informatie uit data halen. Grote maar zeker ook kleine retailers hebben ontzettend veel waardevolle data verzameld door de jaren heen. De vraag is nu hoe deze retailers omgaan met deze data. Marjolijn Meynen, Director Marketing & Communications van de Bijenkorf, beschreef deze ontwikkeling als volgt: “Retailers zijn de nieuwe marketeers door alle data die zij door de jaren heen verzameld hebben”. Het ziet er dus naar uit dat er snel meer vraag zal komen mensen die goed zijn in het analyseren van deze data en hier vervolgens waardevolle aanbevelingen uit kunnen doen.

Interessant is het om te horen hoe professionals in het werkveld de ontwikkelingen rondom data zien. Begin december nam ik de proef op de som tijdens het Talent Event in de Jaarbeurs Utrecht. Op dit kleinere en interactievere event vertelden sprekers van mooie organisaties als KPN, TomTom en de Bijenkorf over hun visie op het gebied van E-Commerce, Data en IT. Via cases van grote en kleine bedrijven kregen we een kijkje in hun wereld. Erg boeiend en voor mij ook echt een eyeopener, want er komt nog zo veel nieuws aan waar dataprofessionals mee aan de slag kunnen!

Wanneer ik deze ontwikkelingen spiegel met mijn huidige baan kan ik ook zeker beamen dat er een sterke groei is in datafuncties. De vraag groeit momenteel harder dan het aanbod, dus ben jij analytisch sterk en vind je het interessant om van data waardevolle managementinformatie te maken? Er ligt een wereld voor je open!

© 2018 Personato Werving en Selectie Design, realisatie en hosting: Emixion®
Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten