Stap 2. Denk vanuit jouw doelgroep: de potentiële kandidaat
Het is makkelijk om, in een vacaturetekst of op jullie website, te vertellen wat jij graag wilt vertellen. Maar is dat ook echt waar jouw doelgroep – de potentiële kandidaat – op zit te wachten? Schrijf je bijvoorbeeld dat jullie een informele organisatie zijn waar ook veel buiten werktijd met elkaar wordt ondernomen, ga dan eerst na of jouw doelgroep zich hier wel happy bij voelt. Het antwoord ligt waarschijnlijk twee deuren verderop, vraag het aan je collega’s!
Zoek je bijvoorbeeld nieuwe technici voor de afdeling Techniek? Loop dan eens binnen bij de huidige medewerkers op die betreffende afdeling en vraag wat hen bezighoudt. Wat vinden ze mooi aan hun vak, waar worden ze blij van, hoe gaan ze met elkaar om, op welke online platformen zijn ze te vinden, enzovoorts. Een eenvoudiger onderzoek naar jouw doelgroep bestaat niet.
Stap 3. Jouw killer vacaturetekst
Om op te vallen tussen de hordes andere vacatures, moet je tekst zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Ga aan de slag met de volgende tips en schrijf een dijk van een vacaturetekst.