Verantwoordelijkheid 1 - Kwaliteit van bestaand personeel
Als HR Manager ben je opgeleid in de instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers. Je weet als geen ander hoe je mensen kunt laten groeien, wat er nodig is voor persoonlijke ontwikkeling en wat de kracht is van gezonde en gemotiveerde medewerkers. En dat is ook wat de directie – jouw leidinggevende – van je verwacht.
Je wilt je daarom focussen op de lange termijn: welk opleidingsplan stellen we op? Welke medewerkers kunnen op termijn doorgroeien? Welke risico’s liggen er, onder andere gezien de maatschappelijke ontwikkelingen, op de loer?
Kortom: het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de continuïteit van je organisatie niet in gevaar komt.
Verantwoordelijkheid 2 – De bedrijfskundige bril
HR beslist mee. Strategische beslissingen leiden immers tot HR-vraagstukken. Dit maakt dat inzichtelijk moet worden gemaakt wat de toegevoegde waarde is van de HR-afdeling.
Concreter gezegd: als HR Manager moet je kunnen aantonen welke concrete bijdrage jouw afdeling heeft geleverd aan het bedrijfsresultaat. Er wordt van je verwacht dat je KPI’s en data gebruikt om dit resultaat meetbaar te maken.