4 tips voor het vinden van nieuwe medewerkers, ook op de lange termijn!

Richt jij je als HR-Professional alleen op bestaande vacatures? Dan heb je over twee jaar pas écht een wervingsprobleem. Je kunt werven wat je wilt, maar als je medewerkers aan de achterdeur net zo snel weer vertrekken, blijft het dweilen met de kraan open. Maak dan ook nú de tijd om te investeren in employer branding, jouw werkgeversmerk.


1. Vinden - Employer Branding
Met een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk vul je vacatures sneller in met passende kandidaten, zodat teams vrijwel continu op volle kracht kunnen draaien. Dit leidt vervolgens tot meer tevreden medewerkers, betere dienstverlening aan klanten en minder verzuim en verloop. Maar het levert ook ruimte en energie voor innovatie op, en dus betere resultaten. Zie het als een vicieuze cirkel.

>> Ga aan de slag met dit stappenplan voor het vinden van nieuwe medewerkers!
“Durf jij ook op lange termijn te denken?”

2. Binden - Onboarding (ook digitaal)
Voor elk bedrijf dat nieuwe werknemers wil aannemen, is een effectieve (digitale) onboardingstrategie van cruciaal belang. Het komt vaak voor dat een organisatie slechts naar de korte termijn kijkt en ‘eenvoudig’ zo snel mogelijk leegtes opvult, en daarbij vergeet een lange-termijnstrategie op te stellen. Maar juist op de momenten zonder vacatures, heb je alle tijd om duurzaam te investeren voor de lange termijn. Ontdek wat je te bieden hebt als werkgever, wat het DNA van je medewerkers is en profileer jezelf als aantrekkelijk werkgever, juist voor de lange termijn.

3. Boeien – Persoonlijke ontwikkeling


Geef medewerkers de kans om te ontwikkelen. Bespreek met hen hoe zij dit zelf willen invullen en vraag wat ze van de organisatie nodig hebben om dit tot een succes te brengen. Groei hoeft niet altijd te betekenen dat je hogerop gaat in de hiërarchische ladder. Tegenwoordig is er veel meer groei dan leidinggevende worden. Zo kan je bijvoorbeeld specialist worden in een bepaald vakgebied, adviserend gaan werken of je interne processen verbeteren. Aan de organisatie en de HR-afdeling de taak om dit te faciliteren en ervoor te zorgen dat medewerkers deze kans krijgen.




4. Behouden – Offboarding

Een medewerker die vertrekt: het kan je organisatie serieus uit balans brengen. Zeker als je in een sector werkt waar toptalent schaars is. Onze tip: een voorbereid mens is er twee waard. Met een doordacht offboarding proces achter de hand ben je klaar om van een vertrek een leermoment te maken. En je zorgt voor een positieve sfeer, zowel bij je ex-medewerker als binnen het bedrijf. Zo maak je van een vertrek, een nieuwe start.