Nieuwe medewerkers vinden in vijf stappen!

We reiken je vijf stappen aan waarmee je morgen al effectiever kunt worden in jouw verantwoordelijkheid als ‘de recruiter’ binnen jullie organisatie. Het biedt je handvatten om op korte termijn lucht te scheppen in jouw dagelijkse werk, zodat jij je weer kunt gaan richten op de HR-plannen voor de lange termijn.


Stap 1: Stel jezelf als organisatie de vraag: wie ben ik?
Wil je nieuwe medewerkers aantrekken, dan zal je duidelijk moeten maken waaróm ze bij jou moeten komen werken. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarom willen mensen graag bij je werken? Wat heb je jouw medewerkers te bieden? Je hebt geen academisch onderzoek nodig om achter de antwoorden te komen. Geloof je me niet? Lees hier hoe je de identiteit van jouw organisatie in no-time heb onderzocht.

“Doelgroeponderzoek? Vraag gewoon je collega’s van die betreffende afdeling!”

Stap 2: Denk vanuit jouw doelgroep: de potentiële kandidaat
Het is makkelijk om, in een vacaturetekst of op jullie website, te vertellen wat jij graag wilt vertellen. Maar is dat ook echt waar jouw doelgroep – de potentiële kandidaat – op zit te wachten? Schrijf je bijvoorbeeld dat jullie een informele organisatie zijn waar ook veel buiten werktijd met elkaar wordt ondernomen, ga dan eerst na of jouw doelgroep zich hier wel happy bij voelt. Het antwoord ligt waarschijnlijk twee deuren verderop, vraag het aan je collega’s!

Zoek je bijvoorbeeld nieuwe technici voor de afdeling Techniek? Loop dan eens binnen bij de huidige medewerkers op die betreffende afdeling en vraag wat hen bezighoudt. Wat vinden ze mooi aan hun vak, waar worden ze blij van, hoe gaan ze met elkaar om, op welke online platformen zijn ze te vinden, enzovoorts. Een eenvoudiger onderzoek naar jouw doelgroep bestaat niet.

Stap 3: Jouw killer vacaturetekst
Om op te vallen tussen de hordes andere vacatures, moet je tekst zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Ga aan de slag met de volgende tips en schrijf een dijk van een vacaturetekst.


Stap 4: Maak jouw vacature online vindbaar
De tijd van een vacaturetekst plaatsen en wachten op de hordes kandidaten is voorbij. Hoe goed jouw killer vacaturetekst ook is: als niemand hem ziet, blijven de reacties uit. En dus is het zaak dat jouw vacature vindbaar wordt. Dat doe je door de juiste middelen en kanalen te kiezen. Ga direct aan de slag, maak jouw vacature zichtbaar in drie stappen.


Stap 5: Breng je directie én hiring managers in beweging
Nu je weet hoe je op korte termijn met relatief weinig inspanning kunt zorgen voor meer en betere reacties op jouw vacatures, is het tijd om je directie én hiring managers in beweging te krijgen. Verzamel wapenfeiten over wat het niet vinden van nieuwe medewerkers kost en neem ze vervolgens mee in je plan de campagne.