Personeel werven vs. Personeel behouden: Wat kost wat?

Goed personeel vinden is voor veel ondernemers en HR-Professionals op dit moment een lastige zaak. Het aanbod van goede kandidaten is schaars en aan het uitbesteden van werving & selectie zijn kosten gebonden. Maar wat is nu het meest voordelig om te doen?

Nieuw personeel aantrekken, met daarbij behorende kosten voor het uitbesteden van werving en selectie? Of meer moeite doen om je huidige personeel binnen te houden, inclusief kosten voor salarisverhoging, persoonlijke ontwikkeling, cursussen, etc.?



Personeel werven
Waar moet je qua kosten aan denken wanneer je nieuw personeel gaat werven?


• Allereerst de kosten voor het uitbesteden van werving en selectie. Ga je samenwerken met een professioneel werving en selectiebureau? Dan spreek je vaak een fee (percentage) af van het bruto jaarsalaris van de nieuwe werknemer. Dit is vaak op basis van no cure, no pay, er wordt dan enkel betaald wanneer de kandidaat daadwerkelijk is gevonden.


• Ga je zelf aan de slag met de werving? Zelf werven via online platforms als LinkedIn, Facebook en jobsites kost je dan misschien minder in daadwerkelijke euro’s, afhankelijk van je campagnebudget, maar meer in tijd. En tijd is ook geld. Houd er rekening mee dat het werven van een nieuwe medewerker een tijdsinvestering van minimaal 40 uur vraagt.


• Een nieuwe medewerker dient natuurlijk ook ingewerkt te worden. Afhankelijk van de branche en functie, kan het zomaar drie tot zes maanden duren voordat een nieuwe medewerker volledig inzetbaar is en dus ook geld oplevert voor het bedrijf. Daarentegen betaal je de nieuwe medewerker wel al vanaf de eerste maand een volledig salaris, terwijl het dus wel even duurt voordat je hiervan de vruchten plukt. Denk bijvoorbeeld aan een verkoopmedewerker die eerst bekend moet raken met de producten die hij of zij verkoopt, voordat hij echt op pad kan.


• Houd ook rekening met aanvullende eenmalige administratiekosten die jouw organisatie dient te maken voor het aanmaken van een nieuw personeelslid, opmaken van een arbeidsovereenkomst en aanmelding bij het pensioenfonds, etc.


• Bedenk ook dat nieuwe (en goede) medewerkers behouden moeten blijven. Dat kan betekenen dat op (middel)lange termijn óók voor hem of haar in een persoonlijk ontwikkelplan dient te worden geïnvesteerd.

Personeel behouden
De kosten die horen bij het behouden van bestaand personeel, zien er anders uit. Om goed personeel te kunnen behouden, dien je tegemoet te komen aan de wensen van je werknemers en ervoor te zorgen dat zij met plezier naar hun werk blijven gaan. Dit zal per organisatie en werknemer verschillen. Denk bijvoorbeeld aan:


• Het stimuleren van groei en ontwikkeling, door opleidingen, trainingen en cursussen. Vanzelfsprekend zijn hier kosten aan verbonden. Kosten die als het goed is door de werknemer weer terugverdiend worden. Stel daarom voorafgaand een lijstje met kosten en baten op.


• Ondersteunen van werk-privébalans, door het bieden van flexibele werktijden of extra faciliteiten, zoals verlofregelingen. Ook het aanbieden van de mogelijkheid om thuis te werken kan voor extra waardering door je medewerkers zorgen. Hiervoor dien je wel kosten te maken, zodat de medewerker ook thuis dezelfde faciliteiten heeft. Denk aan een laptop en beveiligde verbinding met je bedrijfsnetwerk.


• Het geven van waardering en erkenning door geld, vrije tijd of incentives. Een medewerker kan bijvoorbeeld een salarisverhoging krijgen als gevolg van een goede beoordeling of promotie. Let op: ook aan het geven van vrije tijd of cadeaus zijn namelijk kosten verbonden en dien je aan wet- en regelgeving te voldoen, zoals de werkkostenregeling.


• Last but not least: houd je medewerkers happy en investeer in sfeer en cultuur. Het klinkt eenvoudiger dan dat het daadwerkelijk is. Medewerkers kunnen in een sleur of dip raken. Zorg dat je daarom regelmatig teamuitjes organiseert en investeer in een fijne werkplek. Een positieve en gemotiveerde medewerker is tenslotte veel productiever, win-win!
Kortom: het is dus niet dat de één ‘goedkoper’ is dan de ander. Het is echt afhankelijk van de situatie die zich afspeelt in jouw organisatie.