Verantwoordelijkheden van de HR-Manager

In de ideale wereld van een HR-Manager zijn alle medewerkers vitaal en gelukkig en volop bezig met persoonlijke ontwikkeling en groei. Ambities worden waargemaakt, medewerkers kunnen intern mooie carrièrestappen zetten en iedereen straalt uit wat jij het liefste ziet: trots! Helaas is de werkelijkheid vaak minder rooskleurig. De oorzaak: je hebt het simpelweg veel te druk. En eigenlijk is dat niet zo gek. Je bent immers een belangrijke spil binnen de organisatie en de laatste jaren is het aantal verantwoordelijkheden van de HR Manager alleen maar toegenomen.


Verantwoordelijkheid 1 - Kwaliteit van bestaand personeel

Als HR Manager ben je opgeleid in de instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers. Je weet als geen ander hoe je mensen kunt laten groeien, wat er nodig is voor persoonlijke ontwikkeling en wat de kracht is van gezonde en gemotiveerde medewerkers. En dat is ook wat de directie – jouw leidinggevende – van je verwacht. Je wilt je daarom focussen op de lange termijn: welk opleidingsplan stellen we op? Welke medewerkers kunnen op termijn doorgroeien? Welke risico’s liggen er, onder andere gezien de maatschappelijke ontwikkelingen, op de loer? Kortom: het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de continuïteit van je organisatie niet in gevaar komt. 


Verantwoordelijkheid 2 – De bedrijfskundige bril

HR beslist mee. Strategische beslissingen leiden immers tot HR-vraagstukken. Dit maakt dat inzichtelijk moet worden gemaakt wat de toegevoegde waarde is van de HR-afdeling. Concreter gezegd: als HR Manager moet je kunnen aantonen welke concrete bijdrage jouw afdeling heeft geleverd aan het bedrijfsresultaat. Er wordt van je verwacht dat je KPI’s en data gebruikt om dit resultaat meetbaar te maken.

“Human Resources isn’t a thing we do. It’s the thing that runs our business.”
- Steve Wynn, Wynn Las Vegas

Verantwoordelijkheid 3 – Het wendbaar houden van de organisatie

De koers die jouw organisatie vaart is sterk afhankelijk van digitalisering en een arbeidsmarkt die in razend tempo verandert. Door deze ontwikkelingen heeft de organisatie te maken met een hoge veranderingssnelheid en dus wendbaarheid. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat directie en managers hierin mee kunnen.


Verantwoordelijkheid 4 – Jouw eigen team

De kans is groot dat je een eigen team aanstuurt. En hoewel dat voor sommigen een ‘neventaak’ lijkt, weet jij wel beter. Aansturing van medewerkers kost tijd en energie, en dat verdienen jouw teamleden ook. Bovendien zou je de operationele kant van de genoemde verantwoordelijkheden lang niet allemaal zelf op je bordje moeten hebben, maar lukt het je niet om de juiste taken te delegeren bij de juiste mensen. De vraag is dus hoe je ‘jouw’ mensen optimaal inzet, zodat jij meer tijd overhoudt voor de vraagstukken op strategisch niveau.


Verantwoordelijkheid 5 – Het vinden en binden van de juiste medewerkers

Het is het kapitaal van iedere organisatie: de medewerkers. Waar je enerzijds de zorg en verantwoordelijkheid hebt voor de inzetbaarheid en groei van bestaande medewerkers, heb je anderzijds de taak om nieuw personeel aan te trekken en te binden aan je organisatie. Er zijn de vacatures die in de planning zaten, en daar komen de tijdelijke vervangers voor verzuim en zwangerschap bovenop. In de praktijk blijkt dan ook dat dit niet ‘zomaar een onderdeel’ is van jouw takenpakket, maar veel van jouw kostbare tijd opslokt.