Waarom jij geen Recruiter bent... en ook niet wilt zijn!

Veel bedrijven denken dat recruitment nog steeds een kwestie is van vacatures schrijven. Plaats de tekst op Facebook, doe een oproep op LinkedIn en wacht rustig af tot het talent komt aanwaaien. Jij weet echter dat die tijd allang voorbij is.

De concurrentie is groot, er zijn meer banen dan arbeidskrachten en de strijd om het talent van de toekomst wordt alsmaar groter. De wereld is nu omgedraaid: kandidaten strijden niet meer om een baan, het zijn de bedrijven die vechten om het talent. En precies dat is de reden waarom jij, als HR Manager, recruitment er niet ‘zomaar even bij doet’.

“Talent komt niet zomaar aanwaaien!”
Het vinden van de juiste medewerkers is vandaag de dag voor veel organisaties een grote opgave. Ze zien kandidaten vooral in de rij staan – als ze dat al staan – voor de grote, populaire merken. Hoogopgeleide afgestudeerden trekken naar de stedelijke gebieden en de randstad om daar hun carrière te starten. Terwijl er in andere regio’s zoveel werk voor het oprapen ligt. Waarom weet dat talent jullie organisatie dan niet te vinden?

Fulltime job
Je bent er inmiddels wel achter dat het vinden en binden van nieuwe mensen veel tijd, energie en aandacht vraagt – en die heb je niet. Bovendien heb je bewust gekozen voor het HR-vak, niet voor dat van recruitment. Natuurlijk ken je de term ‘employer branding’ en weet je dat het belangrijk is om je als werkgever aantrekkelijk te presenteren naar de buitenwereld. Maar hoe vind je daar in vredesnaam de tijd voor? Hoe kom je erachter wat medewerkers écht van jullie organisatie als werkgever vinden?

Natuurlijk kun je de hulp inschakelen van externe ‘werving en selectie’ bureaus, en dat heb je waarschijnlijk al meerdere malen gedaan. Maar of zij met hun resultaat echt jouw vertrouwen hebben gewonnen? Ondertussen trekken de hiring managers en directie nog steeds aan je jasje: waar blijven die nieuwe medewerkers?

“Your brand is what people say about you, when you are not in the room.”
- Employer Branding
The best you can
De kans is groot dat je, heel terecht, zelf aan de slag bent gegaan met marketing rondom jouw vacatures. Je probeert de beste vacatureteksten te schrijven en je post wel eens wat op social media, maar in je achterhoofd weet je dat de kans van slagen zonder visie of plan niet zo groot is. Als je dit écht goed wilt doen en iedereen in de organisatie tevreden wilt stellen, zou je een fulltime medewerker op jullie recruitment kunnen zetten. Of je moet een beroep doen op jullie voltallige marketingafdeling, echter worden zij afgerekend op consumenten- en B2B-marketing en hebben ze vaak de kennis van recruitment marketing niet in huis.

En zo blijven de beren op de weg zich opstapelen. Je hebt een helder doel voor ogen, maar je werkt in een organisatie die tijd noch middelen beschikbaar wil stellen om jou te helpen deze verantwoordelijk goed te kunnen dragen. Het niet vinden van de juiste medewerkers heeft dan ook vaak grote (financiële) gevolgen.