Wapenfeiten waarom je recruitment beter kunt uitbesteden!

Met de drukke baan die je hebt en de interne roep om nieuwe medewerkers, heb je het liefst een oplossing waarmee je morgen – of liefst nog vandaag – geholpen bent.

Die oplossing bieden we je in de vorm van een stappenplan om vanaf morgen sneller nieuwe medewerkers te vinden. Maar uiteindelijk ben je natuurlijk meer gebaat bij een oplossing voor de lange termijn. Je wilt immers niet dat je vandaag een vacature invult en volgende maand de hiring managers weer in de rij staan omdat bijvoorbeeld het verzuim is toegenomen en ze opnieuw een capaciteitsprobleem hebben. En laten we er niet omheen draaien: daar heb je de helpende hand van jouw directie voor nodig.

Om de taal van de Algemeen of Financieel Directeur te kunnen spreken, zal je je moeten verdiepen in de (financiële) gevolgen van het niet vinden van de juiste medewerkers. Want jouw werkdruk is voor je baas belangrijk, maar tegelijkertijd hoor je ‘dat je daar zelf wel uit kunt komen’. De prikkel zit ‘m veel meer in de cijfermatige kant van het verhaal.

“Gebruik deze wapenfeiten wat het niet vinden van nieuwe medewerkers kost!”


Mislopen van omzet
Als organisatie wil je meekunnen met de groei van je klanten. Vaak betekent dat ook groei van het medewerkersbestand. Heb je niet de medewerkers om aan de groeiende vraag te voldoen, dan loop je omzet mis. Hetzelfde geldt wanneer de vraag niet toeneemt, maar medewerkers wel besluiten te vertrekken of om persoonlijke redenen uitvallen.

We scharen dit onder de noemer ‘productiviteitsverlies’. Je kijkt hierbij als organisatie welke productiviteit van de betreffende (nieuwe of bestaande) arbeidsplek wordt verwacht, maar niet wordt geleverd omdat de functie niet ingevuld is. Een eenvoudig manier om dit productiviteitsverlies inzichtelijk te maken, is rekenen vanuit de loonkosten. Je gaat er immers vanuit dat een medewerker minimaal zijn eigen loonkosten in productiviteit terugverdient.


>> Bereken hier wat het niet vinden van nieuwe medewerkers kost!